Kilka dni temu a dokładnie 10 grudnia – Microsoft miał globalną awarię, która uniemożliwiała dostęp do narzędzi Microsoft 365 oraz do centrum administracyjnego.
Problem trwał od 1:39 AM GMT+1 aż do 3:00 PM GMT+1
Podczas próby dostępu do aplikacji Microsoft 365 użytkownicy widzieli komunikat mówiący o aktualnych problemach, jednocześnie zapewniający o tym, że ich pliki zostały poprawnie zapisane.
Komunikat wyglądał tak:
W alercie na Twitterze oraz w opisie incydentu MS zalecił korzystanie z aplikacji desktopowych jako tymczasowe obejście problemu.
Korzystając z okazji, warto podpowiedzieć, że status usług MS można sprawdzić w poniższych serwisach:
Office service health
Microsoft 365 network health status
service health status
No dobra, wystarczy o samej awarii. Warto wyciągnąć wnioski z tej sytuacji. Należałoby odpowiedzieć sobie na pytanie, co jako firma możemy zrobić aby w przyszłości podobne sytuacje nie zaburzyły procesów?
Przygotowałem kilka propozycji:
- Warto przechowywać kopie plików synchronizowanych do chmury również lokalnie – OneDrive / SharePoint daje taką możliwość
- Monitorujmy na bieżąco naszych usługodawców, tak aby móc zareagować w szybki sposób
- Przygotujmy plan / procedurę na wypadek takiej czy podobnej sytuacji np. związanej ze sprzętem serwerowym
- …i najważniejszy punkt – informujmy pracowników o tych procedurach, tak aby wiedzieli jak powinni zachowywać się w określonych sytuacjach